Auto Coumans: Klaar voor de toekomst!

Peter

Coumans

Directeur

Wellicht heeft u het al vernomen, Auto Coumans gaat samen met Hekkert Autogroep. Dit heeft alles te maken met de snel veranderende automotive sector. Denk hierbij aan elektrificatie, het agentuurmodel en het samenvoegen van fabrikanten. Belangrijkste voor u als klant, u kunt gewoon bij ons vertrouwde team terecht. Ook in 2023.

Hieronder leest u het uitgebreide verhaal. Maar eerst willen wij, Hilda, Marc en Peter Coumans, u bedanken voor het vertrouwen dat u onze familie en medewerkers gedurende 37 jaar heeft gegeven. Zonder u en het fantastische team zou er geen Auto Coumans zijn geweest.

Wij wensen u allen fijne Kerstdagen en een 2023 met alle gezondheid, geluk en liefde toe.

Van ARCO naar Auto Coumans

De verkoopcijfers in Nederland en het agentuurmodel

Voor u als gewaardeerde klant komt het nieuws misschien uit de lucht vallen, maar dit heeft natuurlijk een langere aanlooptijd gehad. De tijdslijn hierboven geeft de historie en groei van Auto Coumans weer, maar ook de veranderingen in de automotive sector waarop wij als bedrijf anticiperen.

De verkoopcijfers van geheel FCA in Nederland daalden van 40.000 nieuwe auto’s in 2010 naar 6000 auto’s in 2019. In 2016 stopte het merk Lancia zelfs volledig in Nederland. Over de jaren heen daalde het modellen aanbod van Alfa Romeo van 8 naar 3 modellen. Ook bij het merk Fiat zijn alleen de Fiat 500 en Panda een publiekstrekker. Uiteindelijk werd Auto Coumans in 2019 aangewezen als enige FCA-dealer voor Zuid-Limburg, één van de vijf key-dealers voor FCA Nederland.

In 2020 fuseerden onze fabrikant FCA met PSA – de producent van Peugeot, Citroën en Opel. Iedereen hoopte op grote investeringen en nieuwe modellen. Een nieuwe producent genaamd Stellantis was geboren.

De coronacrisis in 2020 vertraagde het een en ander. Productieproblemen door chiptekorten gepaard met logistieke problemen leidde weer tot leveringsproblemen en dus lege showrooms. Tegelijkertijd brak er een nieuwe wereld aan voor de automotive industrie door de elektrificatie. De fabrikanten zagen hun marges afnemen door de hoge ontwikkelingskosten van deze nieuwe technologie. Dit noodzaakte de fabrikanten wereldwijd om hun distributienetwerk te herzien en onder andere naar een agentuurmodel te gaan.